Моля за отговор на въпроса :
Към кои разходи трябва да бъдат включени разходите за заплата на касиер и домоуправител?
Към Консумативни разходи и разходи за текущо поддържане съгласно чл.51 от ЗУЕС или към други?
Как трябва да се събират според броя на собствениците/обитателите,според броя на жилищата или между собствениците съразмерно с притежаваните от тях идеални части от общите части на сградата?
- Дата и час: 23 Ное 2024, 05:25 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Разходи за заплата на домоуправители и касиер
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
10 мнения
• Страница 1 от 1
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
В началото на всяка календарна година се приема бюджета на ЕС като в него щом има решение на ОС се включва заплата на Управителя и на касиера.На самото ОС можете да гласувате отделна точка и да не вкарвате тези пари към чл 51 по ЗУЕС тъй като това са фиксирани пари за вид дейност по добре ги вкарайте в параграф1 точка 10 Полезни разходи.А вече самото разпределение на сумата си го взима решението ОС и според мен е най правилно да се разпредели на апартамент,независимо от собственици обитатели и ид.ч.
Задължение на българският гражданин е да зачита правата и законните интереси на другите
- toni_sf
- Активен потребител
- Мнения: 1881
- Регистриран на: 04 Юли 2010, 11:38
- Местоположение: гр СОФИЯ
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
Интересен въпрос.
- възнаграждението определено не представлява подобрение (полезен разход)
- разпределението според броя на жилищата е оправдано (честно), доколкото задължението за участие в управлението тегне върху всеки собственик и с приближение може да се каже - поравно върху всеки обект, тъй като изглежда несправедливо веднъж да задължим единия съсобственик, догодина - другия; така погледнато, всеки апартамент си плаща, за да се освободи от изпълнението на домоуправителската повинност през съответната година. Този подход е много лесен за смятане. Но, за съжаление, не е от изброените в закона и е тегаво да се разсъждава в посока диспозитивност.
Тогава? Управителят осъществява най-оперативната част от обикновеното управление. От една страна, той се грижи за събирането и разходването на средствата за текущо поддържане, за консумативи и дребни ремонти, за вътрешния ред в сградата. Разноските по администрирането на текущото поддържане следва да се включат в разходите за текущо поддържане. Когато касиерът събира пари за чистачка, която е от текущата, поголовна сметка, то и неговото възнаграждение е все едно банкова комисиона по текущата сметка. От друга страна, домоуправителят се грижи за събирането и разходването на средствата за ремонти, основни, текущи, обновяване. Разноските по администрирането им са всъщност разноски за самите ремонти. Когато касиерът събира пари за поправка на покрива, което е към Фонд "Ремонт и обновяване" по идеални части, то и неговото възнаграждение е все едно комисиона към фонда.
В обобщение ми се вижда оправдано и законосъобразно част от възнаграждението да се формира от обитаващите, а другата част да се набира според идеалните части. Съотношението между двете части би трябвало да отговаря на съотношението на извършваните от домоуправителя дейности и приблизително би трябвало да отговаря на съотношението на разходите по двете направления.
(Не знам дали има нужда от пример: Ако в ЕтС се събират по 50 ст./ид.ч./мес. и по 1 лв. на обитател, или общо 50 лв. за ремонти и 30 лв. за текущи; а се определи месечното възнаграждение на управителя и касиера общо 32 лв.; то ще се наложи допълнително събиране по 20 ст. на ид.ч. и 40 ст. на обитател. Разбира се, ако се фиксира отнапред, ще се подберат удобни за смятане цифри.)
Мисля, че този важен въпрос следва да бъде уреден принципно в правилника за вътрешния ред, а конкретните размери да се определят ежегодно от общото събрание.
Промяна (2011-01-08): Следва да се отбележи, че разпределение според броя обекти (както и други модификации, напр. притежаващите повече от 1 да плащат като за 1) безсъмнено е възможно, ако се включи в договор за поръчка между управителя и всички собственици.
- възнаграждението определено не представлява подобрение (полезен разход)
- разпределението според броя на жилищата е оправдано (честно), доколкото задължението за участие в управлението тегне върху всеки собственик и с приближение може да се каже - поравно върху всеки обект, тъй като изглежда несправедливо веднъж да задължим единия съсобственик, догодина - другия; така погледнато, всеки апартамент си плаща, за да се освободи от изпълнението на домоуправителската повинност през съответната година. Този подход е много лесен за смятане. Но, за съжаление, не е от изброените в закона и е тегаво да се разсъждава в посока диспозитивност.
Тогава? Управителят осъществява най-оперативната част от обикновеното управление. От една страна, той се грижи за събирането и разходването на средствата за текущо поддържане, за консумативи и дребни ремонти, за вътрешния ред в сградата. Разноските по администрирането на текущото поддържане следва да се включат в разходите за текущо поддържане. Когато касиерът събира пари за чистачка, която е от текущата, поголовна сметка, то и неговото възнаграждение е все едно банкова комисиона по текущата сметка. От друга страна, домоуправителят се грижи за събирането и разходването на средствата за ремонти, основни, текущи, обновяване. Разноските по администрирането им са всъщност разноски за самите ремонти. Когато касиерът събира пари за поправка на покрива, което е към Фонд "Ремонт и обновяване" по идеални части, то и неговото възнаграждение е все едно комисиона към фонда.
В обобщение ми се вижда оправдано и законосъобразно част от възнаграждението да се формира от обитаващите, а другата част да се набира според идеалните части. Съотношението между двете части би трябвало да отговаря на съотношението на извършваните от домоуправителя дейности и приблизително би трябвало да отговаря на съотношението на разходите по двете направления.
(Не знам дали има нужда от пример: Ако в ЕтС се събират по 50 ст./ид.ч./мес. и по 1 лв. на обитател, или общо 50 лв. за ремонти и 30 лв. за текущи; а се определи месечното възнаграждение на управителя и касиера общо 32 лв.; то ще се наложи допълнително събиране по 20 ст. на ид.ч. и 40 ст. на обитател. Разбира се, ако се фиксира отнапред, ще се подберат удобни за смятане цифри.)
Мисля, че този важен въпрос следва да бъде уреден принципно в правилника за вътрешния ред, а конкретните размери да се определят ежегодно от общото събрание.
Промяна (2011-01-08): Следва да се отбележи, че разпределение според броя обекти (както и други модификации, напр. притежаващите повече от 1 да плащат като за 1) безсъмнено е възможно, ако се включи в договор за поръчка между управителя и всички собственици.
Последна промяна kontrol на 08 Яну 2011, 20:35, променена общо 1 път
Горното представлява потенциално грешно становище. Консултирайте адвокат, ако искате сигурност и юридическа отговорност при защитата на правата Ви.
- kontrol
- Активен потребител
- Мнения: 1109
- Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
до-kontrol Да точно заплатата на Управителя и касиера заляга при приемането на бюджета за всяка година затова казах ,че е най удачно тези суми да се разпределят между апартаментите а не между собственици обитатели и ид.ч. И на много место виждам как тези пари ги вкарват вьв фонда ремонт и обновление защото там се получава действително малка разлика и сумата е някак си по приемлива .Иначе ако се разпределят към консумативни разходи или за текущо подържане ще се получи голяма разлика особено ако се разпределят на член домакинство.
Задължение на българският гражданин е да зачита правата и законните интереси на другите
- toni_sf
- Активен потребител
- Мнения: 1881
- Регистриран на: 04 Юли 2010, 11:38
- Местоположение: гр СОФИЯ
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
До toni_sf
А разпределянето по брой обекти на кой член от закона отговаря?
И ако определени обекти не се използват/ в тях няма живеещи собственици или наематели/, не е ли по-логично и законово определено обяснението на "kontrol". Благодаря!
А разпределянето по брой обекти на кой член от закона отговаря?
И ако определени обекти не се използват/ в тях няма живеещи собственици или наематели/, не е ли по-логично и законово определено обяснението на "kontrol". Благодаря!
- dvidev
- Нов потребител
- Мнения: 2
- Регистриран на: 21 Ное 2007, 10:52
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
Защо все трябва да се търси член от закона , има си правилник за вътрешният ред ,направен и гласуван от ОС. А Вие ако сте купили апартамент в такава кооперация , и въобще не живеете там ,мислите ли ,че не дължите пари за фонд обновление и ремонт ,че не дължите пари за заплата на Управител на ЕС или касиер ,че не дължите пари и за полезните разходи и стига всеки пита за членове от 48 до 51 а никой не е прочел чл 6 от закона
Задължение на българският гражданин е да зачита правата и законните интереси на другите
- toni_sf
- Активен потребител
- Мнения: 1881
- Регистриран на: 04 Юли 2010, 11:38
- Местоположение: гр СОФИЯ
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
Не виждам защо трябва да се спори по тази тема. В предложеният от МС закон за изменение на ЗУЕС в заключителните разпоредби има изменение и то гласи:
2. Точка 9 се изменя така:
„9. „Разходи за управление и поддържане” са разходите за консумативни материали, свързани с управлението, възнаграждения на членовете на управителните и контролни органи, както и за осветление, вода, отопление, почистване, ползване абонаментно обслужване на асансьор и други разноски, необходими за управлението и поддържане на общите части на сградата.”
Нека да изчакаме да видим дали ще бъде приет от НС в този му вид и тогава ще коментираме.Аз лично мисля,че ще е така.
2. Точка 9 се изменя така:
„9. „Разходи за управление и поддържане” са разходите за консумативни материали, свързани с управлението, възнаграждения на членовете на управителните и контролни органи, както и за осветление, вода, отопление, почистване, ползване абонаментно обслужване на асансьор и други разноски, необходими за управлението и поддържане на общите части на сградата.”
Нека да изчакаме да видим дали ще бъде приет от НС в този му вид и тогава ще коментираме.Аз лично мисля,че ще е така.
- trando58
- Потребител
- Мнения: 441
- Регистриран на: 16 Юли 2009, 15:25
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
щом точка 8 се запазва. Има ли смисъл от 9 а я помисли
Задължение на българският гражданин е да зачита правата и законните интереси на другите
- toni_sf
- Активен потребител
- Мнения: 1881
- Регистриран на: 04 Юли 2010, 11:38
- Местоположение: гр СОФИЯ
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
Ти първо помисли къде четеш и какво четеш.
- trando58
- Потребител
- Мнения: 441
- Регистриран на: 16 Юли 2009, 15:25
Re: Разходи за заплата на домоуправители и касиер
Прав си , аз ще го чета когато бъде приет и обнародван в Държавен вестник.И ти благодаря ,че публикува във форума новите законопроекти по него.
Задължение на българският гражданин е да зачита правата и законните интереси на другите
- toni_sf
- Активен потребител
- Мнения: 1881
- Регистриран на: 04 Юли 2010, 11:38
- Местоположение: гр СОФИЯ
10 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 32 госта