авторско право или изработка при рекламата?
Публикувано на: 20 Авг 2003, 17:38
Колеги, какво мислите по следния въпрос: при предпечатната подготовка на рекламни материали изработеният дизайн обект на авторско право по смисъла на ЗАПСП ли е или трудов резултат по договор за изработка? Хипотезата е класическа и следната: фирма възлага на рекламна агенция изготвянето на дизайна и изобщо цялата предпечатна подготовка на рекламни материали , за което фирмата възложител заплаща на рекламната агенция съответно възнаграждение. Въпросът е дали рекламната агенция притежава авторско право върху дизайна по смисъла на ЗАПСП и дали ако фирмата възложител желае да получи диска с дизайна (т.е материалния носител ) трябва да заплати допълнително възнаграждение.
Според ЗАПСП “Обект на авторското право е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма, като:
4. филми и други аудио-визуални произведения;
5. произведения на изобразителното изкуство, включително произведения на приложното изкуство, дизайна и народните художествени занаяти; “
Това определение поставя дизайна сред обектите на авторските права.
Но от друга страна: “Авторът има право:
1. да реши дали създаденото от него произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина, по който да стане това”
Последното, както и някои други разпоредби в ЗАПСП не съответства на характера на рекламната дейност. Например:”Авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица освен в случаите, за които този закон разпорежда друго”
Може ли да се приеме, че в случая е налице изработка по граждански договор за изработка и че фирмата възложител има право да получи дисковете без да дължи допълнително възнаграждение?
Според ЗАПСП “Обект на авторското право е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма, като:
4. филми и други аудио-визуални произведения;
5. произведения на изобразителното изкуство, включително произведения на приложното изкуство, дизайна и народните художествени занаяти; “
Това определение поставя дизайна сред обектите на авторските права.
Но от друга страна: “Авторът има право:
1. да реши дали създаденото от него произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина, по който да стане това”
Последното, както и някои други разпоредби в ЗАПСП не съответства на характера на рекламната дейност. Например:”Авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица освен в случаите, за които този закон разпорежда друго”
Може ли да се приеме, че в случая е налице изработка по граждански договор за изработка и че фирмата възложител има право да получи дисковете без да дължи допълнително възнаграждение?