Страница 1 от 2
кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
15 Мар 2012, 17:23
от pilmal
Здравейте на всички, бих искал да получа малко помощ и съвети от вас.
Ще се опитам да бъда кратък.
Живеем в чисто нова кооперация, няма и една година от пусковия срок и аз съм домоуправител(от много скоро). Състои се от 32 апартамента, като в момента се обитават само 14,в част от необитаемите се правят ремонтни работи, а от там и въпросите ми към вас.
1- Трябва ли да се събират пари от собствениците, в чийто апартаменти никой не живее. Ако трябва то 50% от всички разходи ли?
2- Имаме проблем с вратите на входа. На ОС взехме решение старите врати да се заменят с нови, а от там и проблемите. Ако не се лъжа те са обща част и всеки заплаща вноска според броя на идеалните си части. Вече имам отказ от един собственик на апартамент, който ми заяви: " Аз не живея там и нямам намерение да влагам средства". КАКВО може да се направи в този случай.
3- Появи се теч в един апартамент. Над него е тераса с теракот. Между-фуговото пространство е празно на места. Собственика на терасата определено нехае. Направени са му няколко забележки (устни) да предприеме мерки за отстраняването на проблема, но уви..... няма действие. Моля, кажете каква е процедурата в този случай.
Ще се радвам да прочета вашите съвети и мнения. Благодаря.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
16 Мар 2012, 02:26
от trando58
По т.1 Прочетете още веднъж ЗУЕС чл.51,там си е написано кое-как.
Пот.2. Щом има решение на ОС за смяна на вратите,всеки собственик плаща като поп.чл.50,ако не плати след предупреждение,с протоколът от събранието молба до районен съдия по чл.410 от ГПК за испълнителен лист.С новите промени,става до една седмица.
По т.3 Не е ваша работа да се бъркате в проблеми засягащи личното имущество на собствениците в ЕС.Вашата работа е свързана само и единствено с ОЧ в ЕС.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
16 Мар 2012, 10:38
от pilmal
trando58 благодаря ти. Чл.51 малко е как да кажа двусмислен. Сега наистина хората не живеят в апартаментите си. Повечето от тях не са идвали от година, но идват разни зидаро-мазачи, правят се теракоти, фаянси и др. Те на 50% ли трябва да плащат или на 100% за един човек. За другите, които въобще не идват трябва да плащат 50%от всички разходи или само таксата за асансъора, чистачка и подмяна на крушките(без разходите за ток стълбище и асансъор). Дай съвет как трябва да се случат нещата.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
17 Мар 2012, 19:39
от trando58
Не виждам какво му е недвусмисленото на члена.Той си е едносмислен,особено ,ако го гледаш от различни страни
(алинеи). По принцип логиката на закона е:Потребяваш-плащаш,не потребяваш не плащаш.Не,че нещата са идеални...ама то е като и при демокрацията.....В ал.(2) е ясно казано,че който не потребява ОЧ в ЕС повече от месец в една календарна година,не заплаща нищо!!! Това значи примерно,ако някой е собственик на самостоятелен обект в ЕС,но не живее там,а примерно го е обявил за продажба и води от време на време потенциални купувачи,той не е длъжен да плаща за поддръжка на ОЧ,включая асансьор.Друг е въпросът както посочих по-горе,с чл.50 Това ясно ли е?
В ал(3) от същият 51чл. е казано,че ,ако някой отсъства от ЕС ПОВЕЧЕ ОТ 30 КАЛЕНДАРНИ ДНИ и предварително е уведомил Управата на ЕС, ОС един вид може с 50% + 1 гласа да се произнесе на този собственик или обитател,да му се събират 50% от дължимата сума. Примерно г-н Филанкишиев заминава за 6м.да бере портокали в Гъция(голям смях) Пише писменно уведомление до Управата в ЕС с молба да бъде освободен от половината дължима сума.Това дали ОС ще удовлетвори молбата му,е друг филм. Сега ясно ли Ви е?
За разни ремонти,майстори и т.н. не се занимавайте.Няма смисъл,а и е трудно юридически да се обоснове.В крайна сметка всеки прави ремонти и всички накрая приключват.Е някои,
не
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
17 Мар 2012, 19:56
от TheOldMan
В нашия вход ОС реши следното: събират се 2 суми. Едната е за заплащане на чистачка, за ток, за препарати , за такса за абонамент към фирмата поддържаща асансьора и т.н. Другата е фонд "ремонт и поддръжка". От нея се взимат пари за ремонт на асансьора, за ремонт на фасадата, тръбопроводите в мазето, боядисване на входа... Първата сума е "плаваща" - според разходите предния месец. Втората сума е твърда, гласувана на ОС на ЕС - 5 лв на месец.
Първата сума е разпределена спрямо броя живущи, втората - по равно на всеки апартамент (площите са им равни). Ако в някой апартамент не живее никой - собственика не плаща първата сума, но дължи втората.
Мисля, че това е най-справедливи начин за разпределение на сумите
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
17 Мар 2012, 20:00
от pilmal
Започва да става все по-ясно.
Общо взето, тези които са си купили апартаментите, само и само за да инвестират парите си някъде и няма да живеят там, няма да плащат разходи (освен фонда за ремонти и обновявания) - те другите ще дават пари за
управление и поддържанена общите части, които също са и техни(чл.51). БОЗА. Броил г-н Филанкишиев 40 000 Е за да купи апартамент и няма да даде 4,00 лв. на месец за неговата поддъжка
Ама ако е само той пак добре - ама те са 10.
Ако не съм прав...
Благодаря.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
17 Мар 2012, 20:04
от pilmal
В нашия вход ОС реши следното: събират се 2 суми. Едната е за заплащане на чистачка, за ток, за препарати , за такса за абонамент към фирмата поддържаща асансьора и т.н. Другата е фонд "ремонт и поддръжка". От нея се взимат пари за ремонт на асансьора, за ремонт на фасадата, тръбопроводите в мазето, боядисване на входа... Първата сума е "плаваща" - според разходите предния месец. Втората сума е твърда, гласувана на ОС на ЕС - 5 лв на месец.
Първата сума е разпределена спрямо броя живущи, втората - по равно на всеки апартамент (площите са им равни). Ако в някой апартамент не живее никой - собственика не плаща първата сума, но дължи втората.
Мисля, че това е най-справедливи начин за разпределение на сумите
Това е добре и мисля, че е доста добре. TheOldMan благодаря ти за примера.
Поздрави.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
17 Мар 2012, 23:52
от trando58
До pilmal
Написах ти два поста,в които мисля ,че се съдържат отговорите на всичките ти въпроси.В отговора на Тhe Old Man само е добавено,че имат две отделни сметки.Ами то е ясно прочети като си тръгнал да питаш ,първо нормативният акт,където е изрично записано,как се открива банкова сметка и за какво.Във фонд ремонти ежемесечно се събират пари от всички собственици как и колко си решава ОС(при нас също са еднакви,защото по НА всички имаме еднакви ОЧ)Другите суми по чл51. се събират както е описано по горе и ако щеш в още поне 50 подтеми тука ,ако си беше направил малко труда да погледнеш.Аз ти отговорих принципно на въпросите ти,а ти нещо ми се ебаваш.Писах ти и ти повтарям:плаща за поддръжка този който ПОТРЕБЯВА,дали на тебе ти харесва или не,това е друг въпрос.Има закон и дори ОС в една ЕС да иска да приеме нещо което противоречи на основният закон,всеки потърпевш,ще ви стежни живота.Сиреч накарайте Филанкишията да плаща за асансьор щом не живее в ЕС и ще видите какво ще ви се случи.Да ви подсетя:ще плащате държавни такси и адвокатски хонорари без никаква възвращаемост.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
18 Мар 2012, 00:24
от pilmal
До trando58 :
Не е както си мислиш, въобще не се ебавам
По- голяма е вероятността да не съм се изразил правилно.
Писах ти и ти повтарям:плаща за поддръжка този който ПОТРЕБЯВА
Това потребява малко ме смути, защото този, който не живее следва да не потребява-спор в това няма. Следователно като изкиха примерно асансъора и кажат дайте ся 150 кинта- нищо, че е обща част - те не потребяват (само майсторите им - др. тема за разговор). Исках да знам, как Вие процедирате. TheOldMan каза как стоят при тях нещата. Ще се радвам да дадеш и твоето компетентно мнение за това - РЕМОНТА НА АСАНСъоРА.
SOrry, ако по някакъв начин съм те засегнал.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
18 Мар 2012, 13:32
от trando58
За АСАНсъОРА личен пример не мога да ти дам.Нямаме такъв
Но ако следваме общата логика,ремонтът на устройството е по чл.50 и всеки собственик е длъжен да плати за него. То и никой не ходи по покривите,но като се повреди ,всички плащат. Докато за ползването му,вече говорихме кога се плаща и кога,не! В някои сгради първите етажи са освободени също от такси,зависи от ОС.
Не съм се засегнал.просто това е една от темите,по която е писано най-много.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
20 Мар 2012, 16:25
от toni_sf
pilmal написа:Започва да става все по-ясно.
Общо взето, тези които са си купили апартаментите, само и само за да инвестират парите си някъде и няма да живеят там, няма да плащат разходи (освен фонда за ремонти и обновявания) - те другите ще дават пари за
управление и поддържанена общите части, които също са и техни(чл.51). БОЗА. Броил г-н Филанкишиев 40 000 Е за да купи апартамент и няма да даде 4,00 лв. на месец за неговата поддъжка
Ама ако е само той пак добре - ама те са 10.
Ако не съм прав...
Благодаря.
Прав си и не се коси от отговорите на Трандо той кат пийне 2 ракий законите ги нищи, и е така вече има разходи за поддръжка на ид.ч. и вече самото ОС решава дали собственика да плаща 50% такса .
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
21 Мар 2012, 01:07
от trando58
Хората са го казали съвсем точно:"Когато човек се роди глупак - това му е за цял живот"
Абе Тони, къде се изгуби бе?Помислих вече,че си си сменил професията,я юристконсулт,я мениджър по продажба на метли.
Ако не гледам сериозно на изречението което си написал,а би трябвало да са поне три.И ако не гледам,че в едно изречение си направил поне 9 граматически и смислови грешки,пак ти казвам:Ще объркаш някой човек и после,не само ще те бият,ами и на един мъж може да му се случат и по-срамни неща.
Мислех да не ти отговарям,но ти си изключително арогантен в невежеството си и в извратеното ти желание да го парадираш.Стотици хора те плюха,а ти -"Пак дъжд вали"
Няма да пействам това което съм написал по-горе.Всеки може да го прочете.
Но защо бе глупчо,не си зададеш един елементарен въпрос? Защо в чл.51 от ЗУЕС има ал.2 и ал.3?Ами много просто(ама не за тебе),защото третират различни ситуации.Питам те и отговор не искам:Защо объркваш хората?Всички тук се стремим да даваме безплатни съвети според възможностите си и опита.Всеки има глава на раменете си да помисли и да прецени какво да прави след получените съвети.Ако не -адвокатите дават консултация,20лв.за устна и 40 за писмена.Това е минимума.Лично аз винаги съм го препоръчвал,особено при по-засукани казуси и противоречиви мнения по тях.
Последно.Аз и на две ракии да пиша(макар,че пия умерено)е без значение.Само гдето ти постоянно пишеш,като,че ли си на 10.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
22 Мар 2012, 20:37
от pilmal
Искам да КАЖА НА ВСИЧКИ, които четат ПО ТАЗИ ТЕМА, че много трудно ми беше да разбера това, което се опита да ми каже trando58. Беше ми трудно, но успях да вникна, асимилирам и разбера, това което на мен ми беше нужно, а именно :КОЙ, КАК И КОЛКО ДА ДАВА ЗА РАЗХОДИ. За мен трудно беше да разбера чл.51 (2) и (3).
Та... По закон този, който изобщо не живее в даден апартамент в ЕС, не следва да плаща нищо, освен вноската си по фонд "ремонт и обновяване". За тези, които живеят, но поради някаква причина им се налага да заминат някъде за период по-голям от 30 дена, с РЕШЕНИЕ на ОС може да заплаща за времето на отсъствие 50% от вноските си за консумативи и пълния размер от вноската си за "Ремонт и обновяване".
Може всички,да се разбират да плащат, както намерят за добре, но ако някой предяви претенции, че му се събират пари на нещо, за което не би трябвало - става лошо.
Благодаря на всички, които ми помогнаха.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
22 Мар 2012, 21:35
от trando58
Мндяя,доста време ти трябваше,но сега си по-богат.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
22 Мар 2012, 22:07
от pilmal
trando58 написа:Мндяя,доста време ти трябваше,но сега си по-богат.
"По- добре късно, отколкото никога" -
народна поговорка
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
22 Мар 2012, 23:41
от trando58
Искам да КАЖА НА ВСИЧКИ, които четат ПО ТАЗИ ТЕМА, че много трудно ми беше да разбера това, което се опита да ми каже trando58.
Не trando58 се опитва да ви каже нещо! А законът! Трандо само се е постарал да ви насочи към определен ъгъл на зрение.Ако моите обяснения не са били достатъчни,вече писах какъв е другият вариант - в кеш(знаете на кого)
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
01 Апр 2012, 00:05
от dikobraz
TheOldMan написа:В нашия вход ОС реши следното: събират се 2 суми. Едната е за заплащане на чистачка, за ток, за препарати , за такса за абонамент към фирмата поддържаща асансьора и т.н. Другата е фонд "ремонт и поддръжка". От нея се взимат пари за ремонт на асансьора, за ремонт на фасадата, тръбопроводите в мазето, боядисване на входа... Първата сума е "плаваща" - според разходите предния месец. Втората сума е твърда, гласувана на ОС на ЕС - 5 лв на месец.
Първата сума е разпределена спрямо броя живущи, втората - по равно на всеки апартамент (площите са им равни). Ако в някой апартамент не живее никой - собственика не плаща първата сума, но дължи втората.
Мисля, че това е най-справедливи начин за разпределение на сумите
Да повдигна една стара тема с един въпрос, който питам от доста време и нямам досега верния отговор.
Ако пожелаете, отговорете...
Та тия х 5 лева къде стоят, в дома на този който ги събира, или съгласно ЗУЕС - в разплащателна сметка.
Конкретно при нас вече има събрани над Х000 лева, които пари никой не може да ме убеди, че просто стоят в чекмедже.
Иначе казано някой ползва безлихвен заем.
Както беше писал един потребител по рано - собствените пари всеки ги управлява както пожелае, но за чужди пари, моля за точна сметка.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
01 Апр 2012, 15:04
от trando58
И какъв ти е по-точно въпроса
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
01 Апр 2012, 17:34
от pilmal
trando58 написа:И какъв ти е по-точно въпроса
ми по-скоро съвет. Относно въпрос: какво мога да направя в този случай и към коя институция да се обърна. Ако може на ЛС.
Re: кой, как и колко да дава за разходи
Публикувано на:
02 Апр 2012, 15:56
от trando58
Въпросът ми е към dikobraz.