Страница 1 от 2

Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 31 Юли 2011, 17:39
от lautrec
От три месеца член на семейството не живее в апартамента - наемател съм.
Преди малко повече от месец още един член на семейството се изнесе за неопределено време.
В този случай трябва ли да плащам такса вход и асансьор и каквито там такси се събират?
Та нали те се формират на база реално живеещи в даден имот или греша?
Адреса на единия остава непроменен, тоест настоящия ми адрес. И двамата са на работа в чужбина.
В закона се казва, че "разходите за използуването и поддържането на асансьорни уредби се
разпределят според броя на обитателите без децата до три години"
както и "Собственик или обитател, който отсъства повече от един месец, заплаща за времето на отсъствие 50 на сто от консумативните разходите".
Никъде обаче не се споменава повече за период на отсъствие или при наем и пр.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 01 Авг 2011, 07:46
от toni_sf
Нещо си чел друг закон.Отвори чичко гугал и в него потърси ЗУЕС,и разгледай чл 51 .В него е описано как се плаща за всичко и кой трябва и кой не трябва.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 01 Авг 2011, 13:28
от lautrec
Така де правилно съм прочел, но не се споменава има ли определена продължителност на отсъствие след която не се дължат такси за лицата които НЕ живеят на посочения адрес.
И отново:
Чл. 51. (1) Консумативните разходи и разходите за текущо поддържане за общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците и обитателите.

Под обитатели на даден имот се има предвид физическо присъствие, нали така?
Ето тази част никъде не е разяснена, а на мен ми звучи нелогично да заплащам разходи за някой който:
- не е собственик отсъства и официално вече е регистриран на друг адрес при това не в България
- физически НЕ присъства не само в имота, но и на територията на страната
Затова пуснах темата, за да може който е запознат/компетентен да ми разясни тази част от закона. :wink:

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 01 Авг 2011, 15:12
от trando58
До lautrec

§ 34. В чл. 51 се правят следните изменения и допълнения:
1. Наименованието се изменя така:
„Разходи за управление и поддържане на общите части на етажната собственост”
2. В ал. 1 думите „Консумативните разходи и разходите за текущо поддържане за” се изменят с „Разходите за управление и поддържане на общите части на”.
3. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Деца, ненавършили 6-годишна възраст, както и собственици, ползватели и обитатели, които пребивават в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на 6 месеца, не заплащат разходите по ал. 1.”
4. В ал. 3 думите „повече от един месец” се заменят с „повече от три месеца в рамките на една година”.

Ето това са окончателните промени в ЗУЕС приети на второ четене на 13.07.2011г. Изчакайте обнародването му(най-късно м.септември) и спазете разпоредбите му. От поправките е видно,че ако вашите роднини не обитават апартамента повече от 30 дни на всеки шест м. то и не заплащат нищо.
Има и един по-простичък начин: Просто ги отпишете от домовата книга,особено и щом сте наематели,това е най-удачно.По този начин спирате всякакви апетити на Управата да Ви вземе пари. И да си идват роднините Ви в отпуска,ако е до 30 дни няма да плащате,ако е за повече,ще плащате месец за месец. А когато се завърнат за постоянно,ги впишете отново в домовата книга. Изборът е ваш. Но при всички положения на 1000%, не трябва да ви взимат такси. Така,че ако Ви притискат не се плашете и да предявят иск,ще загубят.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 01 Авг 2011, 19:23
от lautrec
До trando58

Точно това имах предвид.
Благодаря за отговора и подробностите около него.
:)

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 02 Авг 2011, 15:05
от kirile
Задължително ги отпишете веднага от домовата книга , защото това е ваше задължение и ако заведат дело срещу Вас , ще се възползват от обстоятелството , че не сте ги отписали и има вероятност да спечелят делото.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 02 Авг 2011, 23:04
от trando58
До kirile

Защо така подплашваш човека? И аз по-горе му дадох този съвет като алтернативен,но той има и други варианти които му посочих и както съм написал"той да си избере който му е по-удобен" Защо трябва "задължително"? да се отпишат от книгата.Доколкото е ясно само единият от отсъстващите е вписан в домовата книга.Това което пропуснах в предният си пост(а е важно) трябва да се сезира Управата в ЕС,че еди кое си лице,ще отсъства за неопределено време от ЕС и съответно да бъде освободено от дължимите такси. Защо трябва да се отписва непременно от ДК,нали все пак трябва да има някъде регистрация и щом той си е избрал тази,никой не може да му попречи.
По никой начин и не трябва да заплаща и 50% от таксата,то и при сега още действащият закон в чл.51 (2) е записано,че обитател който не пребивава в ЕС повече от 30 дни ,не заплаща,но с новите промени нещата се избистрят и стават по-точни и справедливи.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 03 Авг 2011, 11:20
от boyanvelkov
Изменинята в ЗУЕС бяха обнародвани в бр.57 от 27.07.2011г. на ДВ и вече са в сила!!! Иначе съм сагласен, че е абсолютно необходимо да се подаде писмено(!!!) заявление до домоуправителя, с което да бъде уведомен - срещу подпис, че лицето ще отсъства за неопределено време от ЕС.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 03 Авг 2011, 19:13
от gergana12
Даже последните изменения на ЗУЕС от бр.57 на ДВ вече са отразени в текста на закона в сайта на lex.bg. :D Ако съм разбрала правилно, вече собственик, който не живee в жилището (няма и наематели) дължи месечно сума само за фонд "Ремонт и обновяване", но не дължи нищо за текущото поддържане (чистачка, асансьор и др.). Досега собственикът на жилището, дължеше 50% от текущите разходи, ако не живee на адреса.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 04 Авг 2011, 07:48
от toni_sf
trando58 написа:До lautrec

§ 34. В чл. 51 се правят следните изменения и допълнения:
1. Наименованието се изменя така:
„Разходи за управление и поддържане на общите части на етажната собственост”
2. В ал. 1 думите „Консумативните разходи и разходите за текущо поддържане за” се изменят с „Разходите за управление и поддържане на общите части на”.
3. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Деца, ненавършили 6-годишна възраст, както и собственици, ползватели и обитатели, които пребивават в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на 6 месеца, не заплащат разходите по ал. 1.”
4. В ал. 3 думите „повече от един месец” се заменят с „повече от три месеца в рамките на една година”.

Ето това са окончателните промени в ЗУЕС приети на второ четене на 13.07.2011г. Изчакайте обнародването му(най-късно м.септември) и спазете разпоредбите му. От поправките е видно,че ако вашите роднини не обитават апартамента повече от 30 дни на всеки шест м. то и не заплащат нищо.
Има и един по-простичък начин: Просто ги отпишете от домовата книга,особено и щом сте наематели,това е най-удачно.По този начин спирате всякакви апетити на Управата да Ви вземе пари. И да си идват роднините Ви в отпуска,ако е до 30 дни няма да плащате,ако е за повече,ще плащате месец за месец. А когато се завърнат за постоянно,ги впишете отново в домовата книга. Изборът е ваш. Но при всички положения на 1000%, не трябва да ви взимат такси. Така,че ако Ви притискат не се плашете и да предявят иск,ще загубят.

Трандо прочети това :D (3) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Общото събрание с мнозинство повече от 50 на сто от идеалните части от общите части може да реши собственик, ползвател или обитател, който отсъства повече от 30 дни в рамките на една календарна година да заплаща за времето на отсъствие 50 на сто от разходите за управление и поддържане по ал. 1. За отсъствието се уведомява писмено председателят на управителния съвет (управителят).

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 04 Авг 2011, 14:22
от gergana12
Може да се приложи и ал.2 за собственик, ползвател и обитател, който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година :
Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Не се заплащат разходите по ал. 1 за деца, ненавършили 6-годишна възраст, както и от собственик, ползвател и обитател, който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Общото събрание с мнозинство повече от 50 на сто от идеалните части от общите части може да реши собственик, ползвател или обитател, който отсъства повече от 30 дни в рамките на една календарна година да заплаща за времето на отсъствие 50 на сто от разходите за управление и поддържане по ал. 1. За отсъствието се уведомява писмено председателят на управителния съвет (управителят).

(4) Когато по решение на общото събрание на собствениците или на сдружението в сградата има портиер, разходите за него се разпределят при условията и по реда на ал. 1 и 3.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 04 Авг 2011, 17:19
от toni_sf
:)))Някой си мислят ,че като има законопроект ,той е валиден ,не се сещат да прочетат закона.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 05 Авг 2011, 21:11
от trando58
До Toni_sf
Аз лично не виждам тука място за ехидност и злорадство. Става въпрос за неща които са се развили за дни. И ти доколкото си спомням преди няколко дни в една друга тема(ако искаш ще цитирам точно) ме уверяваше,че законът не е приет на второ четене и дай боже това да стане септември месец.Аз от своя страна написах,че най- вероятно законът е приет на 07.07.2011г.тъй като него ден изтече информация в медиите,че ЗИД на ЗУЕС е приет в окончателният му вид.След проверка в нета установих,че ЗИД е приет на 13,07.2011г. Най вероятно на 07,07.са приключили дебатите,а на 13,07. е гласуван и приет. За това пак своевременно написах на следващият ден.
Трябваше ли тогава да злорадствам,че ти не си в час?Ми не,всичко е въпрос на шанс,кой по напред ще се добере до някаква информация и я публикува тук във форума за общото благо. Както стана и с информацията на gergana12 - да е жива и здрава,която първа ни информира,че закона е обнародван на 27.07.Аз лично не вярвах,че толкова бързо ще бъде обнародван и въобще не съм проверявал в ДВ.След тази информация прочетох приетият закон и на другият ден се канех да "усъвременя" поста си по-горе,но видях,че gergana12 ме е изпреварила,в което няма нищо лошо.Лошото е това,че "новият" закон за жалост е по зле и от предишният и в сравнение със законопроекта е "допълнен" и "изменен" поне на 80% Почти не е останало чл. в който да не са настъпили промени. Но за това отварям отделна тема,нека там всеки да се произнесе за това.
А тебе ще те посъветвам да бъдеш малко по- конструктивен и малко по-положително продуктивен,а не да търчиш тука постоянно подир хората като някой пудел и да се опитваш да им препикаеш мушкатото.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 24 Окт 2011, 20:55
от drajeva
Здравейте имам едно питане относно таксите за вход и асансьор. Живея на втория етаж във вход от 8 етажа, като на първия няма апартаменти, не ползвам асансьор и преди 2 месеца поисках да ми извадят този разход от разходите за поддържане на общите площи. Никой на етажа не ползва асансьор и въпреки това се заплащат такси равни с всички останали-нещо което не ми се вижда честно, защо да плащам за нещо, което не ползвам. Така и не ми извадиха таксата асансьор от разхода за входа, дори ме заплашиха, че леля ми когато се прибере ще ги вземат от нея, понеже в момента не е в България. Аз искам да си платя разходите, но само мойте, не и тези на другите. Просто не е коректно.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 25 Окт 2011, 12:51
от kirile
Собствениците и обитателите на този етаж , който не ползва асансьора , подайте Заявление до Управителя с искане за свикване на Общо събрание , което да вземе решение за освобождаване на тези собственици и обитатели от таксата за асансьор , като изложите и аргументите за искането си - не ползвате асансьора. Много е важно да нямате достъп до асансьора на Вашия етаж , ако имате такъв предложете на Общото събрание да вземе и решение да се спре достъпа на този етаж до асансьора. В зависимост от решенията , които ще вземе Общото събрание , имате след това два варианта - или да обжалвате решенията в законоустановения срок по съдебен ред , ако не Ви устройват или да изчакате Управителя да Ви съди за неизпълнение на тези решения , ако решат да плащате за асансьора. Според мен по-добър е първия вариант , но и при двата варианта решенията би трябвало да паднат в съда , поради нарушение на материалния закон.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 03 Ное 2011, 22:49
от pep-4o
Здравейте!

Не знам дали ми е за тук въпроса, но подобна друга тема не видях.

Карам направо:

Таксите (месечни - за стълбище, асансьор) , които са определени от ОС - когато се събират от касиера - трябва ли да се издава някакъв документ (поне РКО с подпис, че е получил парите) или само подпис на този, който дава парите в някаква хвърчаща тетрадка е достатъчен?
В случая лицето/лицата нямат никакъв документ за това, че са дали пари :?:

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 09 Ное 2011, 07:58
от toni_sf
Това си е решение на ОС дали ще се води тетрадка или касиера ще издава квитанция за внесена сума .Контрола си е на самата ЕС.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 11 Ное 2011, 16:26
от kirile
Редно е да се издава приходен касов ордер с подпис на касиера , размера на сумата , основанието и датата. В противен случай се дава неограничена възможност за злоупотреби.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 11 Ное 2011, 20:08
от trando58
Не съм съгласен. Никъде в нормативните актове не се говори за приходен ордер като задължителен. Точно обратното.Има комплекти одобрени от министерството - домова книга,книга по приходите,книга за разходите. Нищо не пречи и обаче с вътрешно решение на ЕС да се издава и такава бележка. При нас такава се издава например само на юридическите лица в ЕС,с което те си оправдават разходите.

Re: Таксите за вход и асансьор

МнениеПубликувано на: 13 Ное 2011, 14:33
от kirile
Да , не е задължително да се издава приходен касов ордер , но когато възникне проблем и се стигне до съд , както е при нас , това е единствения документ , с който собственика или обитателя може да докаже , че е платил дължимите суми. Книгите могат да бъдат манипулирани от недобросъвестен касиер. Ние имаме тези книги , но касиер е възрастна жена , която каза , че за нея е сложно да ги попълва и затова издава само касови ордери. Така всеки , който дава пари , си взема съответния документ и си го съхранява.